dimecres, 14 de novembre del 2007

Espai obert: impressions sobre la intervenció

Segur que en el procés en què dureu a terme la vostra intervenció observareu aspectes que us sorprendran, haureu de modificar el que havíeu planificat o veureu reaccions dels alumnes a tenir en compte per programar altres intervencions.

Es tracta que expliqueu, breument, alguna impressió sobre l'experiència de dur a la pràctica la vostra SD.

21 comentaris:

Anònim ha dit...

En primer lloc disculpeu les errates al text que us escric però estic a un café internet on les lletres són meres ilusions óptiques esborrades sobre un teclat... Dit això, m'agradaria fer-vos cinc céntims d'on està treballant el nostre grup.
Jo i els meus companys estem a un institut que ofereix batxillerat nocturn i que te unes particularitats imagino que molt marcades respecte a l'ESO diurna.
De moment ens hem plantejat diverses idees per tractar el tema de "Drogues i literatura" (una seqüència didàctica dintre d'una activitat interdisciplinar de centre) com elaborar una webquest, fer una seqüència didàctica basada en redactar diversos textos de forma periodística... però encara no em arribat a cap estratègia concreta. Imaginem que després del calendari d'examens podrem dir-vos més.

Salitacions cordials

Ana Blasco

Gus ha dit...

El nostre grup fa les pràctiques a l'IES Manel Blancafort de La Garriga. És un institut amb característiques bastant difereents a la resta, ja que els índex de conflictivitat són molt baixos. D'altra banda, no hi ha immigració (3 alumnes nouvinguts per curs acadèmic, és a dir, l'any, en tot l'institut)i el nivell socioeconòmic és mitjà-alt. No obstant, molts dels problemes existents als instituts de Catalunya també s'hi donen. Tot i això, hi ha un excel·lent ambient de treball.
La professora ens va demanar que treballessin "Historia de una escalera" i malgrat que penséssim que seria difícil treballar per projectes amb aquest tema, hem descobert que està sent una excel·lent forma per a que els alumnes tibguin un coneixement profund de l'obra. L'objectiu final serà la representació teatral d'una escena de l'obra dramàtica. D'aquesta manera, treballem les característiques del gènere dramàtic en les seves dues vessants (el text i la representació). A més, per entendre les característiques del seu personatge cal que tinguin un coneixement profund de l'obra del qual ells reflexionen dia a dia gràcies a una literatura dramatitzada de l'obra, en la qual els un als altres s'ajuden a entendre les característiques de les escenes i dels personatges dins d'aquelles escenes.D'aquesta manera també treballem la lectura en veu alta amb una vessant pràctica. Per als nens està sent una experiència nova i que ens regalen als que estem treballant amb ells unes cares de satisfacció molt impressionants per la seva banda.

Antonio Luengo Bravo

Anònim ha dit...

SARA MARAVER

Jo estic fent les pràctiques en l'institut IES Manuel de Cabanyes de Vilanova i la Geltrú. Estic veient com és una forma diferent de fer classe: treballar per projectes. És una forma que aconsegueix un aprenentage més connectat al mòn real.
La meva seqüencia didàctica ha d'anar sobre el text expositiu i descriptiu. El que trobo que és difícil d'aquesta forma de treballar és elaborar les seqüències ja que durant la meva vida d'estudiant mai m'havien ensenyat així i m'està resultant difícil, però crec que serà molt bo veure com fer-ho. Ja us ho dirè més endavant.

Anònim ha dit...

Hola, sóc company de l'Anna Blasco i voldria afegir quelcom al que ella ha dit. Com ha explicat, nosaltres farem la seqüència sobre drogues a la literatura. Pel que he vist, em pareix molt important que aquesta seqüència tinga com a finalitat que els alumnes fagin algun tipus de text de caire periodístic perquè, pel que hem pogut comprobar en la lectura dels textos que escriuren els nostres alumnes, cal que treballen per una part l'ortografia, lèxic, sintaxi, i per altra, la composició de textos, ja que el nivell de redacció és baixíssim. Com ja he parlat en els meus companys, no tinc massa clar que hagin tingut algun professor que els hagi ensenyat coses tan bàsiques com que els textos tenen plantejament, desenvolupament i conclusions, o que els punts i apart existeixen. Ja continuarem aportant comentaris conforme anem concretant els aspectes d'aquesta seqüència.

Anònim ha dit...

Nosaltres hem estat observant un institut a Sabadell amb força nens problemàtics i estructuració dels cursos en nivells "homogenis". A més, la nostra tutora dóna classe a diferents cursos i és molt curiós veure com canvia la cosa d'una hora a la següent. Tinc la sensació, també, d'estar veient tota una galeria de grups possibles, i m'adono que cada un necessita un plantejament diferent.

Les SD les posarem en pràctica a dos dels tres grups de primer d'ESO: l'Ernesto al grup mitjà i jo al de nivell "alt". També ens agradaria fer un petit extra per al grup difícil, perquè els hem agafat confiança de seguida (precisament per difícils i desesperants) i ens sabria greu que s'ho perdessin.

La idea és fer una introducció a la literatura a partir de textos llegits a classe i posar-los en contacte sobretot amb la poesia (aviam si ens n'escriuen una i tot...), en tres dies. No dóna per a fer tot el que voldríem, però... aviam com surt!

Començo demà. Us tindré informats. :)

Anònim ha dit...

Jo voldria continuar amb el comentari de l'Antonio (formo part del seu grup de práctiques) i comentar com està anant el nostre projecte.
A més de treballar la lectura del text en veu alta, també hem fet una mica d'explicació teòrica sobre el génere teatral i un posterior comentari general de l'obra sencera. Com a complement hem proposat als alumnes a fer una sèrie d'activitats per treballar més profundament la comprensió del text, una d'elles ha sigut escriure un acte final per continuar l'obra (ja que aquésta té un final obert).
Ara mateix estem assajant amb els alumnes la representació i, tot i que els hi resulta una mica difícil, ho fan prou bé.

Elisabet Muñoz Contreras

Anònim ha dit...

Laura Saavedra Ruiz

Hola gent!
Jo encara no he començat les SD però tenim plantejat fer-la sobre poesía, però enfocada des d´un àmbit que els resulti més motivador ja que tenim un grup que pertany a un perfil2, vol dir que segueixen el curriculum establert però que no tenen asumides les materies dels darrers cursos.
Esperem que tot surti be... ja us explicaré...

Anònim ha dit...

Hola a tots,

Bé jo formo part del grup de pràctiques de l'Antonio i l'Elisabeth, així doncs, intentaré afegir quelcom que no hagin comentat ells.
El que m'agradaria destacar és que la SD l'estem impartint en dos dels quatre grups de tercer d'ESO. Tothom ens havia comentat que és un curs complicat perquè estan en una etapa de canvi molt difícil, i, la veritat, és que ens està sorprenent positivament.
Els alumnes es comporten força bé a l'aula i, alhora, són molt participatius i això és molt satisfactori.
Quant a la planificació de la SD respecte a la realització només vull comentar que calcular el temps és difícil de fer. Ens hem trobat amb que hem hagut d'utilitzar hores que la professora tenia previstes per fer ella classe, ja que sino no ens donava temps d'acabar el nostre projecte. Amb la lectura, per exemple, hem hagut d'ampliar les hores, ja que com que els alumnes són molt participatius hem necessitat més temps del previst. Ens ha passat el mateix amb els assajos.
Tot i així, estem vivint una experiència molt positiva i estem veient la realitat de treballar amb projectes.

Anònim ha dit...

Francisco Lazo

hola amigos! escribo ahora por primera ve en este bloc, animado por todas las ideas que estáis teniendo en vuestras secuencias didácticas. Realizo las prácticas en el instituto Ferran Casablanca de Sabadell Norte junto a Laura Saavedra. En concreto tratamos la escritura creativa de poesía. En primer lugar ofrecíamos a los chavales una serie de textos diferentes en su genero y forma para que pudiesen identificar qué era poesía, algo que nos ayudó para diagnosticar la definición que ellos tenían. Un texto publicitario con gran carga literaria y metáforas sugerentes, un poema en forma autobiografica, unas instrucciones para llorar...incluso había un poema de cosecha propia! fue divertido ver como tras su definición de poesía como texto que explica un sentimiento, habían decidido que lo que yo había escrito no era poesía! creo que desarrollaron un buen criterio, y adaptando la crítica compasiva de los alumnos, veo que no pasaré a formar parte de los clásicos de la literatura, aunque mostrarles un poema que había escrito yo les podía dar un ejemplo de que si es posible la finalidad que se les propone en nuestra secuencia.
Ayer fue la primera vez que impartí clase. se trataba de ofrecer varios poemas que ejemplificasen diferentes temas, o sentimientos (como ellos decían). Me sentí orgulloso de ver como todos escucharon atentamente, y como participaba de forma activa. Incluso el alumno que nunca había abierto la boca en otras clases daba su opinión sobre las metáforas de los textos que planteaba. Es más, no sólo participaban, sino que lo hacían con acierto, pensando! sin decir lo primero que se les pasaba por la cabeza para salir del paso. Al sonar el timbre que marca el final de la clase, aun no habíamos acabado de desvelar las claves de un poema, y aguantaron unos minutos más para saber su interpretación. Me sentí agradecido por la paciencia que mostraron en mi clase, ya que rara vez había visto que esperasen sentados unos minutos más para acabar una tarea.

A todo esto, se me plantea un problema que quería compartir con todos vosotros. Los textos que presenté, a juicio de mi tutora, eran demasiado realistas. Con esto quiero decir que, poniendo un ejemplo, con respecto al tema del amor, los poemas eran algo descarnados, duros. Mi tutora dijo que la clase había estado muy bien: había conseguido captar sus atenciones!, pero que la finalidad de la enseñanza era proteger los ideales de unos chicos que aun no son adultos, que aun no están formados con un saber crítico, que aun no están curtidos en la vida!

Quizás debería haber plantado unos textos en los que el amor se viese más idealizado, o más platónico, y menos relistas o de la vida cotidiana, porque esto es justo lo que tienen cuando salen de clase a través de la televisión o del acceso a internet. Quizás me dejé llevar por cómo me enseñaron a mi literatura en un crédito de poesía a los 16 años. quizás mi intención fue hacerles apetecible la literatura, enseñarles que es algo que puede reflejar una vivencia propia.

¿un poema donde el sujeto poético se muestra celoso cuando su chica sale de fiesta sola es algo didáctico? Me alegré al preguntar a los chicos y escuchar sus respuestas: "el poema da un sentimiento malo, negativo", "es un amor enfermizo", "es un amor obsesivo!" Saben diferenciar el bien del mal, pero la cuestión es: ¿qué presentar en clase, la realidad o una visión idealizada?
¿un poema de deseo carnal (sin necesidad de plantear el tema con un contenido sexual explicito, por supuesto) o un poema de Garcilaso, de amor platónico?

¿os habéis encontrado con este dilema? ¿habéis sabido adecuar vuestro material?

Gracias por leer. Espero vuestras opiniones.

Anònim ha dit...

Jo faig les pràctiques amb la Laura Pau a un institut de Barcelona amb nois i noies de 2n de Batxillerat en règim nocturn.

Avui hem fet la quarta de cinc sessions que tenim preparades i la veritat és que estem molt contentes amb els resultats que estem obtenint. La nostra SD és l'escriptura i la lectura dramatitzada d'una escena teatral (perquè treballin les quatre competències bàsiques lligades al teatre després de la lectura que han det de "Terra Baixa").

Estem contentes tant amb les produccions que han presentat (tot i que falta veure el resultat de la lectura dramatitzada)i amb el treball diari a l'aula. Creiem que estan molt motivats i motivades amb el projecte i s'hi estan entregant plenament.

Hem tingut alguns errors de càlcul de temps, però res que no es pugui solucionar amb l'experiència.

Anna Lite

Anònim ha dit...

hola a todos y todas,
escribo por primera vez porque a pesar de estar casi acabando el curso es ahora cuando empiezo a aterrizar.
Hasta ahora solo había asistido a unas cuantas clases en el IES y lo que se daba en clase me parecía muy abstracto. Ahora, habiendo hecho ya alguna práctica es cuando empiezo a entender algunas clases pasadas, aunque lo que más me esta haciendo pensar es hacer las prácticas y ver las de mis compañeros.

Anònim ha dit...

Francisco Lazo

Estimados colegas. Hoy ha sido mi segundo día de prácticas en el IES Ferran Casablanca. (en el anterior comentario que escribí no había escrito que los chicos con los que trabajo son de 4º de ESO, puede que sea un matiz importante). Desde el primer día que empezamos Laura y yo nuestras prácticas sobre la poesía y la escritura creativa pediamos a los alumnos su colaboración para una de las actividades que teníamos pensadas: habíamos formado grupos de 3 alumnos y entre ellos debían elegir una canción para que en clase explicasen su temática, las metáforas, el ritmo, etc. Dabamos como plazo 2 días, de esta forma mi compañera y yo podíamos leer las canciones un día antes de sus comentarios, y así prepararnos para darles ideas interpretativas o de manipulación del texto a la hora componer, teniendo como modelo las canciones que habían traído. Hoy tenían que haber entregado las canciones, pero solo un grupo ha cumplido.El resto nada! ¿cómo afrontar este contratiempo? ¿os ha sucedido algo similar? Hemos insistido hoy bastante sobre el tema para que traigan las canciones mañana, el problema está en que el lunes es nuestro último día para trabajar con ellos. Me preocupa esta desorganicación de nuestra secuencia que no teníamos prevista. Creo que el problema reside en que tenemos el deseo de que la gran parte del trabajo sobre la reflexión poética y la escritura se haga en clase, sin que ocupe demasiado espacio de los tiempos de ocio de los alumnos.

Hoy hemos repartido diferentes libros de poesía a cada uno de los alumnos. Debían leer para luego escribir, tomando versos sugerentes que les inspirasen sentimientos o temas poéticos que en días anteriores ya habíamos analizado, pero ha sido una dinámica de clase muy lenta...algunos alumnos no entendían lo que estaban leyendo. No obstante resultó gratificante sentarse junto a ellos, leer el poema que habían elegido a su suerte y hacerles ver que una interpretación era posible. Por otro lado, si he visto que algunos ya se lanzaban a escribir ,es en este momento en el que podíamos regalar ideas, palabras, versos…y es que la musa de la inspiración viene y va!

Al acabar la clase, mi compañera, yo y nuestra tutora hemos decidido seguir con esta actividad mañana, ya que los chavales no tienen las canciones, pero cuando el lunes hagamos la clase sobre su material es posible que no nos dé tiempo a que, tras los comentarios que hagan los alumnos en clase, podamos tener unos minutos significativos para que compongan algún poema a raiz de lo que han hablado. ¿cómo evaluar estas actividades? Supongo que en el caso del primer ejercicio (leer para escribir) no sólo podemos evaluar el producto final, sino tambíen su proceso, porque estamos en el aula, viendo sus ideas, sus interpretaciones, el proceso de composición…Pero en el caso de la actividad de las canciones no creo que podamos ver en clase cómo trabajan los temas, en todo caso solo podríamos evaluar el producto.
¿cómo evaluáis a vuestros alumnos? ¿os fijáis también en su predisposición en clase?, ¿os fijáis en las reflexiones que puedan plantean los alumnos cuando trabajan en clase de forma individual o en grupo? Propongo estas preguntas porque a estas alturas de mi SD no creo que el producto final, que es el de entregar poemas en mi caso, tenga todo el peso para sus cualificaciones.

Mireia ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Mireia ha dit...

EN RESPOSTA AL FRANCISCO SOBRE LA SELECCIÓ DELS TEXTOS

El Francisco ha plantejat un dels temes importants en la programació de les classes de llengua i literatura, que és la selecció dels textos. En base a quins criteris hem de seleccionar-los?

Segons el meu parer, cal fer-ho en funció dels objectius d'aprenentatge que ens plantegem; és a dir que ens hem de preguntar "per a què vull els textos?".I, aquests objectius, sempre han d'anar presidits per la voluntat de fer progressar l'alumnat en la seva competència per comprendre i interpretar textos cada cop més complexos oferint-los textos que els permetin tenir experiències lectores ben diverses (és així, per comparació, quan s'adquireix criteri per valorar els textos).

En el vostre cas, un dels objectius que presidia la vostra SD era l'apropament a l'alumne per captar el seu interès per la poesia. Des d'aquest punt de vista, el vostre objectiu es va complir amb èxit, tenint en compte la bona receptivitat de l'alumnat de l'aula.

No crec que, com a professors de llengua i literatura, hàgim de protegir l'alumnat de res; en tot cas, el que hem de fer és no impedir que puguin tenir experiències literàries de tot tipus.

Seguint el criteri de "per a què vull els textos" podríem presentar-los tant poemes que tractin l'amor de manera descanada, dura i realista com poemes que idealitzin l'experiència amorosa; podríem voler plantejar una SD on es mostressin diferents maneres de tractar l'experiència amorosa en la poesia, per exemple.

en definitiva, no crec que us equivoquéssiu en la selecció dels textos (una altra cosa seria que fossin excessivament complexos com perquè l'alumnat els pogués comprendre, fins i tot amb l'ajut del professor; és a dir, que estiguessin molt lluny de la seva zona de desenvolupament proper; però aquest no era el cas.

Us animo a opinar sobre aquest tema, tant interessant i important per a les programacions d'aula.

Finalment, us faig una recomanació bibliogràfica; el llibre de Juan Sánchez-Enciso, professor de Secundària des de fa molts anys, "(con)viure en la paraula", d'editorial Graó. Tots els que us vulgueu dedicar a l'educació l'hauríeu de llegir. En el llibre, escrit de manera amena i sense amagar posicionaments ideològics sobre l'educació, s'hi mostren experiències a les aules al voltant de l'ensenyament-aprenentatge de la lectura i l'escriptura. Especialment recomanable, el capítol sobre poesia on podreu llegir, entre altres aspectes molt interessants, les paraules dels alumnes interpretant poemes i us adonareu de la importància d'escoltar les persones que tenim a l'aula.

Mireia ha dit...

PANORÀMICA DE LES SEQÜÈNCIES

Ofereixo una panoràmica de les tasques que us heu proposat en les respectives seqüències didàctiques (els objectius i continguts podeu deduir-los vosaltres):

- Escriptura d’una continuació de la novel•la Tormento i redacció d’un text expositiu sobre les diferències entre la novel•la i la pel•lícula. (Emilio)
- Representació de l’última escena de Historia de una escalera i escriptura d’una continuació de l’obra. (Antonio, Jèssica i Elisabeth)
- Lectura de diferents gèneres literaris i escriptura d’un poema a partir de pautes concretes. (Ernesto i Marta).
- Escriptura d’un text descriptiu per aplicar a una posterior exposició oral a l’aula (Sara).
- Creació de crítiques cinematogràfiques i de sinopsis de pel•lícules (Lídia).
- Escriptura i representació d’una escena teatral (Laura Pau i Anna).
- Escriptura d’una novel•la entre tota la classe (Alexandre).
- Escriptura d’un text poètic a partir de models d’anàlisi com cançons que aportaran els alumnes (Laura i Francisco)
- Introducció a les característiques del modernisme i lectura d’alguns textos inscrits al moviment (Gemma)
- Redacció de textos periodístics relacionats amb el tema de les drogues (? No en tenim encara massa informació). (Vicent i Ana Blasco).

Els que encara no ens heu explicat la vostra SD podríeu fer-ho abans de marxar de vacances.

Mireia ha dit...

AMPLIACIÓ DE LES REFLEXIONS

Com que crec que aquest espai és força interessant perquè tots us pugueu enriquir amb les experiències dels altres (i perquè crec que és a partir de la reflexió sobre la pràctica i a partir de la interacció amb els altres que aprenem), em permeto insistir en alguns dels vostres comentaris per proposar-vos que els amplieu i, sobretot, per proposar-vos que plantegeu algun tema de reflexió o dubte per tal que els companys puguin intervenir en el vostre procés i respondre-us; plantejo alguns exemples del que es podria discutir entre tots:

1. Els que heu hagut de triar textos: a partir de quins criteris ho heu fet?
2. La majoria heu fet escriure textos a partir de models: com heu pautat aquesta escriptura? Com heu aconseguit la comprensió dels textos model?
3. Per arribar a escriure el text, heu fet activitats d’entrenament? És a dir, quin ha estat el camí per arribar-hi?
4. Valoreu els aprenentatges que cregueu que s’ha produït a les vostres aules i els elements que els han permès.
5. Criteris que heu utilitzat per organitzar l’aula.
6. Us heu trobat amb problemes de gestió de l’aula? Quins i com els heu resolt? Si no n’heu tingut: creieu que és per les característiques de l’alumnat o bé perquè s’ha interessat per allò que els proposàveu? Per què?
Animo als que encara no han intervingut a que ho facin i els que ja ho heu fet, podríeu ampliar els vostres comentaris proposant un aspecte concret a comentar.

Anònim ha dit...

SARA MARAVER MARTIN

Ja fa dues setmanes que he començat a fer la SD a l'aula de 4rt d'ESO. Està resultant molt interessant veure com els alumnes s'impliquen, tot i que sempre hi ha algun que no mostra gaire interès. En general, estàn responent bé i està resultant estimulant veure com posar en pràctica un treball per projecte en un aula de secundaria. El que si que he agrait molt al meu tutor de pràctiques és que m'ha deixat disposar de la quantitat de classes que em fessin falta per poder fer un projecte complert i així poder veure la reacció dels alumnes i la seva implicació. En resum, de moment va tot bé i s'estàn implicant bastant.

Anònim ha dit...

SARA MARAVER

Per continuar amb el que pregunta la Mireia volia afegir al meu comentari que l'elecció del text expositiu de mostra l'he fet amb el criteri de funcionalitat.He pensat en quina funció havia de tenir aquell text i a partir d'aqui he decidit la temàtica del text. L'escriptura del text expositiu que han de fer els alumnes està pautada a partir de l'estructura que han pogut veure en el text d'exemple. Els ha de servir per veure com escriure un text expositiu. La comprensió d'aquesta estructura s'ha fet a partir de la lectura del text de mostra a classe i la posterior discussió a classe, a partir d'unes preguntes del mateix a classe. Per arribar a escriure el text ells tenen aquell model i models al llibre de text i a partir d'allà, dubtes solucionats a classe que poden anar sorgint i la pràctica del seu text doncs s'ha anat fent tot. El que hem pogut aprendre a l'aula ha sigut recordar, més que aprendre, quina és l'estructura d'aquest tipus de text ja que s'ha estudiat en altres cursos (són alumnes de 4rt d'ESO). Llavors han recordat com fer-ho i estàn aprenent sobre les energies renovables(tema al voltant del que van les exposicions). Per organitzar l'aula primerament han discutit en grups de 2 l'estructura del text exemple i desprès en grups de 4 han d'elaborar el seu text expositiu. De moment no he tingut cap problema a l'aula. Les feines que hem anat fent les han anat cumplint correctament i sense problemes. De totes formes tenen exemples al llibre per si tenen algun dubte sobre aquest tipus de text. Suposo que no han sorgit problemes perquè ja coneixen aquest tipus de text, els han fet més d'una vegada en alguna assignatura i és un grup que te un nivell molt semblant. No hi ha moltes diferències dins del grup.

Anònim ha dit...

Hola, soy Ana Blasco. Domingo noche, tengo unos minutos de calma así que aprovecho para escribir. La secuencia didáctica ha llegado casi a su fin, pero aún queda la parte de evaluación, una vez la realicemos Vicent Selfa y yo, creo que podremos hacer algunas reflexiones conjuntas en el blog.No obstante, antes de que eso pase, sí quiero comentaros que también vamos a pasar a los alumnos y alumnas un cuestionario individual para que valoren la secuencia didáctica. Os indico a continuación su contenido por si os puede ser de utilidad o dar alguna idea al respecto. Tanto Vicent como yo creímos oportuno conocer la opinión crítica de los alumnos/as una vez realizada la secuencia para poder aportar su visión en la memoria.

(Está inspirado en un documento que nos pasó Ana María Margallo en clase)

Qüestionari individual “Drogues i literatura”





Producció

Estàs satisfet/a del teu text?

Què és el que penses que t’ha quedat millor?

Què és el que creus que t’ha quedat pitjor?

Procés

T’ho has passat bé escrivint el text?

T’ha costat molt o poc fer-lo?

Què és el que t’ha costat més? I menys?

Hi vas pensar durant la setmana a casa o només els dies de classe?

Quins passos has seguit per escriure el text?

Què creus que t’hauria ajudat a fer-lo millor?

Tha condicionat saber que pot ser es publicaria a la web del centre?

Si ara el tornessis a fer, seguiries els mateixos passos?


Tema

Tinteressa el tema sobre el qual treballem?

Creus que val la pena tractar-lo?

Què creus que en pensen els teus companys i companyes sobre el tema?

Què en penses tu?

Què t’agradat més de tot el que has fet per tractar el tema de les drogues al centre?


Un saludo de Vicent Selfa y Ana Blasco

Emilio Nieto Guillamón ha dit...

Hola Soy Emilio Nieto Guillamón,
He realizado las prácticas en un instituto de Sabadell, IES Ferran Casablancas. El curso era cuarto de ESO y el número de alumnos bastante reducido (18). Cuando estaba observando cómo daba las clases su profesora advertí que los alumnos estaban menos atentos y menos predispuestos a participan en clase en el horario de tarde, en cambio, por la mañana estaban más atentos. Pensé que se trataba de la materia (por las mañanas estudian lengua y por las tardes literatura), es decir, que les interesaba más la lengua que la literatura.
Sin embargo, cuando me tocó hacer a mí la clase me di cuenta de que por la tarde están muy cansados y les cuesta mucho concentrarse. Mi primera clase fue por la mañana (les expliqué aspectos teóricos, que eran más pesados), en cambio, estaban atentos y respondían a las preguntas que les formulaba. La segunda clase fue por la tarde (15,30 – 16, 25) y estaban muy dispersos. Era una clase práctica, pero me costó mucho que participaran, ya que se distraían con facilidad.
En suma, considero que hay que tener en cuenta el horario de las clases para explicar los contenidos. Según mi experiencia el horario de tarde es pésimo para desarrollar aquellos contenidos más complejos o pesados.

Anònim ha dit...

Sóc l'Alexandre Chaler.
Volia exposar un problema que m'he trobat a l'hora d'aplicar la meva seqüència didàctica. Aquesta tracta sobre la novel·la i l'activitat final que he proposat consisteix a escriure una novel·leta per grups. El problema que m'he trobat ha estat que aquesta activitat no s'ha pogut finalitzar a classe. Així que la solució a la que vam arribar la meva tutora i jo va consistir a dir que ho acabessin durant les vacances i m'ho enviessin per correu electrònic el dia 30 de desembre com a tard.

Jo volia saber si algú també s'ha trobat amb problemes d'aquest tipus.

Moltes gràcies